HFC Marine

Business Development

Fremdrift af skibe forurener med emission af CO2 og skadelige partikler, når skibene drives af dieselmotorer. Elektrificering af skib er en måde at indføre rene teknologier i transportsektoren. Det har specielle interesser i havne og kystområder. Dette projekt tager fat på hybrid elektrisk fremdrift af skibe, hvor strømmen er delvist fra batterier og delvist genereres om bord ved hjælp af brændselsceller og hydrogen. Processen med at generere elektrisk energi fra brint er miljøvenlig, da udstødningen kun er vand. Brændselscelleteknologien giver mulighed for hurtigere tankning og længere afstand mellem tankning i forhold til skibe med kun batterier. Hybridkombinationen af batterier og brændselsceller vil levere effektiv og pålidelig strømforsyning til fremdrivning. Projektet er et første skridt (fase 1) i anvendelse af en hybrid batteri- og brændselscelleopløsning til skibe. Projektet vil blive fulgt af et demonstrationsprojekt (fase 2).

Projektbeskrivelse

Fremdrift af skibe forurener generelt miljøet gennem skadelige emission af CO2 og partikler, når de drives af dieselmotorer. Elektrificering af skibe er en måde at introducere rene løsninger i dele af transportsektoren og har særlige interesser i havne og kystnære områder. Dette projekt tager fat på hybrid elektrisk fremdrift på skibe, hvor elproduktionen delvist genereres ombord på skibet ved hjælp af brændselsceller og hydrogen og dels fra batterier. Processen med at generere elektrisk energi fra hydrogen er miljøvenlig, da udstødningen er rent vand. Sammenlignet med batteridrevne elektriske skibe giver brændselscelleteknologien mulighed for hurtigere tankning og længere afstand mellem tankning. Hybridkombinationen af batterier og brændselsceller giver en effektiv forsyning med både redundans og pålidelig strømforsyning til almindelig fremdrift og i særligt krævende situationer.

Projektet er fase 1 af et innovativt forløb, hvor de nødvendige forudsætninger udvikles til at forberede hydrogen-brændselscelleteknologien til at fungere i det maritime miljø ombord på et skib i hybrid kombination med batterier. Flere udfordringer skal løses for at integrere teknologien på et skib: Opbevaring af hydrogen, sikkerhedsproblemer med at have hydrogen ombord, overvejelser omkring påfyldning af brændstof, afkøling af de aktive brændselsceller, sikring af ren luft, tilstrækkelig luftkompression, integration af brændselsceller med batterier ombord på skibet, certificering af installationen m.v., beregninger vedrørende omkostningseffektiv integration og sammenligning med alternative batteridrevne skibsinstallationer. Projektet er et første skridt (fase 1) til marin anvendelse af hydrogen og brændselsceller og vil blive efterfulgt af et demonstrationsprojekt (fase 2). Formålet med den første fase er at designe løsningen rettet mod demonstration ombord på det nye modulære færgedesign fra Odense Maritime Technology. En nedskalerede løsning vil blive implementeret og testet i laboratoriet. Læringen fra laboratorieversionen vil reducere risikoen for uforudsete overraskelser i fase 2, hvor en fuldskala implementering i det nye modulære færge design er planlagt. Den nye færge vil blive demonstreret og operere i kystfarvande i Sydfynske Øhav, hvor Søfartsstyrelsen forventes at udpege et nationalt testområde for autonome fartøjer, herunder færger.

Resultater

Projektet HFC Marine har undersøgt muligheden for at bruge brændselsceller til applikationer i et maritimt miljø. Projektet har fokuseret på sikkerhed og certificering, køling af brændselsceller, luftkomprimering, samt installation og ejerskab. Projektet har udviklet et første 200kW konceptmodul og en testbænk til moduler i 200kW størrelsen og blev brugt til at køre forskellige simuleringer.
Projektaktiviteterne i HFC Marine har været afgørende i at afdække markedsrealiteterne og forventningerne fra projektets interessenter samt afdække de detaljerede krav til funktionen af et brintbrændselscellemodul til det maritime marked. Konsortiet har undersøgt mindre skibsparametre, krav til strømstyring for brændselscelle drevne maritime applikationer og gjort store fremskridt med at certificere brændselscellen som en strømkilde. Alle resultater vil blive integreret i den fortsatte udvikling og integration af brændselscellen i forskellige marinefartøjer.

Key figures

Periode:
2018 - 2020
Bevillingsår:
2018
Egen finansiering:
5,84 mio.
Støttebeløb:
5,22 mio.
Støtteprocent:
47 %
Projektbudget:
11,06 mio.

Deltagere

Ballard Europe (Main Responsible)
Partner og Økonomi
Partner Tilskud Eget bidrag
Ballard Europe 3.28 mio. 4.92 mio.
Aarhus Universitet 1.31 mio. 0.15 mio.
Hvide Sande Shipyard, Steel and Service 0.16 mio. 0.16 mio.
ERHVERVSHUS FYN P/S 0.17 mio. 0.17 mio.
Odense Maritime Technology 0.30 mio. 0.45 mio.

Kontakt

Kontakperson
Rasmus Gyldenøhr
Adresse

Majsmarken 1

9500 Hobro

8843 5500