REST – Realistisk ESTimering af pålidelighed for brint og brændselscelle systemer
Formålet med REST-projektet er at løse de nuværende begrænsninger for estimering og test af pålidelighed på tværs af applikationssegmenter for H2 og FC – med fokus på brændselscellebaseret nødstrømsanlæg og brint tankstationer.
Formålet med REST-projektet er at løse de nuværende begrænsninger for estimering og test af pålidelighed på tværs af applikationssegmenter for H2 og FC teknologier – især nødstrømsanlæg og brint tankstationer. Desuden vil projektet drage nytte af relateret know-how fra andre applikationer, nemlig FCsystemer til elektriske køretøjer og trucks, og derved fremme overførelsen ad viden mellem anvendelsesområder. De specifikke projektaktiviteter omfatter udvikling af en ny pålideligheds vurderingsmetode og tilhørende modeller; accelereret pålidelighedstest af FCsystemer og delkomponenter til at validere modellerne og inducere forbedringer i systemerne; samt udvikling og afprøvning af et nyt avanceret styrings og overvågningssystem til brint tankstationer, som muliggør intelligent selvdiagnosticering og korrigering af fejl. De industrielle partnere i projektet er tre virksomheder – Dantherm Power, H2 Logic, og Huyndai Danmark – alle førende inden for udvikling og demonstration af H2 og FCsystemer. En vellykket implementering af REST vil skabe betydelige forretningsmuligheder for disse virksomheder med afledte positive effekter for hele den danske H2 og FC industri. Virksomhederne suppleres af en akademisk partner – Aalborg Universitet – med stor forskningsviden på feltet og ekspertise i FC-teknologi.
RESTprojektets fokus har været at øge pålideligheden af brinttankstationer og brændselscelle systemer . De specifikke projektmål har været:
- Udvikling af en ny vurderingsmetodologi for pålidelighed og tilhørende modeller.
- Accelererede pålidelighedstest af brændselscellesystemer og underkomponenter for at validere modellerne og for at introducere forbedringer til systemet.
- Udvikling og testning af et nyt avanceret kontrol- og overvågningssystem til brinttankstationer for at muliggøre intelligent selvdiagnostisering og korrektion af fejl.
Alle mål er opnået. Pålideligheden for både brændselsceller og tankstationer er blevet forbedret, og kontrol- og overvågningssystemet er blevet implementeret for tankstationer.
Key figures
Kategori
Dokumenter
Deltagere
Partner | Tilskud | Eget bidrag |
---|---|---|
Ballard Europe | 5.32 mio. | 7.98 mio. |
NEL Hydrogen | 2.24 mio. | 1.49 mio. |
Hyundai Danmark | 0.22 mio. | 0.33 mio. |
Aalborg Universitet (Fredrik Bajers Vej) | 2.61 mio. | 0.39 mio. |