Udendørs brændselscelle-redskabsbærer (ORACLE)
Formålet er at udvikle en demonstrator for at verificere brændelscelle teknologiens fordele på redskabsbærere (arbejdsmaskiner) til brug for udendørs rengøring/vedligehold. Herigennem skal opnås miljøfordele ift eksisterende dieselbaserede løsninger, samt en forbedring af effektiviteten af produktet for mindskelse af energiforbrug
Målet med projektet er at påvise en brændselscellebaseret redskabsbærer til indendørs og udendørs service operationer. Dette hænger sammen med de klare fordele forbundet med brugen af brændselsceller. Kunder vil opleve flere fordele: udvidet arbejdscyklusser, forbedret fleksibilitet, forbedret brændstoføkonomi, kompakt power modul, forbedring af arbejdsmiljøet, kommunikation af miljømæssige og sociale værdier.
Løsningen er en kombination af bedre energiforsyning, forbedring af sugeenheden og forbedret power-pack. ORACLE vil demonstrere teknologien og dets relevans baseret på markedsundersøgelser. Baeret på disse undersøgelsesresultater vil der blive iværksat en ny kommerciel produktudvikling af Nilfisk-Advance.
Følgende arbejdspakker er inkluderet i projektet:
- Overordnet ''Nilfisk-Advance'' markeds/applikations analyse;
- Fokuseret ''Nilfisk-Egholm'' markedsanalyse;
- Samlet elektrisk topologikoncept;
- Sugeudstyr optimering;
- Køretøjets energi-interface;
- MEA;
- Power-pack design og integration;
- Brændselscelle interface;
- Power pack test;
- Påhæftet arbejdsudstyr integration og udvikling;
- Påsat sugeudstyr prototype integration;
- Rapportering og formidling
Formålet med Oracleprojektet er at udvikle en demonstrant (ORACLE maskinen) for at undersøge fordelene ved at anvende brændselscelleteknologi på redskabsbærere til udendøs regngøring. Miljømæssige fordele skal nås i forhold til eksisterende dieselløsninger, og en forbedret effektivitet skal opnås for at reducer energiforbruget.
Resultater opnået gennem projektet:
- Energioptimering af turbine2 ved hjælp af en højeffektiv ventilator, op til 44%. Delvist demonstreret på Oracle maskinen.
- Energioptimering af mundstykke ved hjælp af en indbygget midletidig beholder tæt på gadeplan. Mundstykke og ECO-mode, sparer op til 75%. Kun ECO-mode er demonstreret på Oracle maskinen.
- Støj reduceret fan ved at bruge "Bottle Princip", op til 3 dB (A). Demonstreret på Oracle maskine.
- En matematisk model af elforbrugere på køretøjet.
- En model for at optimere effektiviteten og operationel stabilitet i brændselsceller.
- MEA (Membrane Electrode Assembly) er med succes integreret i SerEnergys stakdesign. Ydeevne og holdbarhed er nu sammenliglig med den BASF baserede MEA. Mål for omkostningerne, der er i projektet, og den danske køreplan for HTPEM, er opfyldt.
- Udvikle en 5kW brændselscellemodul som er egnet til køretøjet. Sikre robusthed og prismæssig konkurrenceevne.
- Optimering af robusthed på lang sigtet og start / stop af systemet (delvis omfattet af MEA optimeringen).
- Implementering af brændselscellestyring i embedded styrenhed.
- Udvikling af effektelektronik til brændstofmodul.
- Demonstrator bygget og testet.
Key figures
Kategori
Dokumenter
Deltagere
Partner | Tilskud | Eget bidrag |
---|---|---|
NILFISK-ADVANCE A/S | 0.73 mio. | 1.10 mio. |
SERENERGY A/S | 1.14 mio. | 1.79 mio. |
DANISH POWER SYSTEMS ApS | 1.00 mio. | 0.80 mio. |
Nilfisk Egholm | 1.51 mio. | 2.32 mio. |
Aalborg Universitet (Fredrik Bajers Vej) | 0.86 mio. | 0.50 mio. |