Samspillet mellem regulering, bilvalg og bilernes energiforbrug

Institut for Transport (DTU Transport)

Formålet med projektet er at afdække sammenhængen mellem transportregulering, i form af f.eks. afgifter og husholdningernes efterspørsel efter bil, biltype og kørselsomfang. Derved findes en sammenhæng mellem regulering af transport, effekten på transportomfanget og effekten på transportens energiforbrug og miljøbelastning.

Projektbeskrivelse
Centralt i projektet vil være mikroøkonometriske analyser gennemført på registerdata. Særligt giver fremkomsten af et nyt datasæt baseret på synsdata for biler nye unikke muligheder for at koble regulering og faktisk kørselsomfang på husholdnings- og/eller individniveau. En forudsætning for analyserne er opbygning af en omfattende database. Baseret på resultatet af de økonometriske analyser vil sammenhænge mellem bilbeskatningen og transportsektorens energiforbrug blive vurderet. Projektet er videnskabeligt ambitiøst, da den komplicerede problemstilling stiller krav om en kompleks økonometrisk model og en omfattende database. Med de nye gode data er der åbnet mulighed for rent faktisk at gennemføre analyser på en sådan model. Resultaterne og databasen vil være anvendelige i andre sammenhænge, f.eks. vurdering af CO_2 kvoter i transport eller transportprognoser

Key figures

Periode:
2007 - 2011
Bevillingsår:
2006
Egen finansiering:
1,11 mio.
Støttebeløb:
1,99 mio.
Støtteprocent:
64 %
Projektbudget:
3,09 mio.

Kategori

Oprindelig title
Samspillet mellem regulering, bilvalg og bilernes energiforbrug
Program
EFP
Fælles overordnet teknologiområde
Andet
Journalnummer
33032-0207

Deltagere

Danmarks Tekniske Universitet (DTU) (Main Responsible)
Partner og Økonomi
Partner Tilskud Eget bidrag
No entries available.

Kontakt

Kontakperson
Fosgerau, Mogens
Adresse

Danmarks Tekniske Universitet. Institut for Transport (DTU Transport)
Bygningstorvet, Bygning 116
DK-2800 Kgs. Lyngby
www.transport.dtu.dk
Fosgerau, Mogens , 45256521, transport@transport.dtu.dk
Øvr. Partnere: Amternes og Kommunernes Fforskningsinstitut