Injektorteknologi til grønne brændstoffer i 4-takts skibsmotorer

Teknologisk Institut

Formålet med projektet er at udvikle og teste en injektor teknologi der vil kunne gøre det muligt at bruge alternative brændstoffer i kombination med konventionel diesel brændstof. Forbrændingen af methanol og ammoniak vil blive demonstreret i en lastbil motor med prototype injektorer designet og produceret med brug af rapid prototyping herunder 3D print i metal.

Projektbeskrivelse

Den maritime sektor står over for et stigende pres for at reducere det miljømæssige fodaftryk, både med hensyn til reduktion af CO2-emissioner samt emissioner. Sektoren har forpligtet sig gennem et ambitiøst CO2-reduktionsmål, der sigter mod en reduktion på 50% af den samlede emission i 2050 sammenlignet med 2008. Nye brændstoffer er nødvendige for at nå dette nye mål, og flere kandidatbrændstoffer er blevet foreslået, som kan produceres med elektricitet og kulstofopsamling.

Denne projektansøgning vedrører udviklingen af injektorteknologi til 4-takts diesel marinemotorer. Den nye injektorteknologi muliggør brug af forskellige alternative brændstoffer. Behovet for denne injektorteknologi stammer fra det faktum, at nogle af de mest lovende syntetiske brændstoffer, der foreslås til fremtiden, såsom metanol og ammoniak, ikke er egnede dieselerstatninger. Brændstofferne vil imidlertid være egnede i løsninger med to brændstoffer (Dual Fuel), hvor en lille mængde diesel indsprøjtes for at antænde de alternative brændstoffer. I projektet forberedes og demonstreres en retrofit-injektoropløsning til metanol, mens de grundlæggende krav til ammoniakantænding og -forbrænding vil blive undersøgt i en forskningsbaseret tilgang som et første skridt mod implementering af dette brændstof.

Key figures

Periode:
2021 - 2023
Bevillingsår:
2020
Egen finansiering:
1,43 mio.
Støttebeløb:
1,73 mio.
Støtteprocent:
58 %
Projektbudget:
3,00 mio.

Kategori

Oprindelig title
Injector technology for green fuels in 4 stroke marine engines
Program
EUDP
Fælles overordnet teknologiområde
Brint og brændselsceller
Projekttype
Udvikling
Journalnummer
DBD-00003

Deltagere

Teknologisk Institut (Main Responsible)
Partner og Økonomi
Partner Tilskud Eget bidrag
Teknologisk Institut 0.58 mio. 0.86 mio.
MAN Energy Solutions 0.32 mio. 0.48 mio.
Danmarks Tekniske Universitet (DTU) 0.84 mio. 0.09 mio.

Kontakt

Kontakperson
Lars Overgaard
Adresse

Kongsvangs Alle 29, 8000 Aarhus C

www.teknologisk.dk