Fordelingsvirkninger af energi- og miljøpolitikken

Afdelingen for Systemanalyse

Projektets formål har været at belyse de fordelingsmæssige konsekvenser af de indførte miljø- og energiafgifter i Danmark. Dette er primært baseret på et omfattende empirisk materiale for husholdingernes afgiftsbetalinger og forbrug for året 1997.

Projektbeskrivelse
Det er projektets formål at belyse de fordelingsmæssige konsekvenser af energi- og miljøafgifter. De samlede konsekvenser af energi- og miljøafgifter indført gennem en længere årrække vil blive belyst. Det skal afklares om denne type afgifter generelt er af degressiv karakter, eller om visse typer energi- og miljøafgifter er af en mere neutral type. Nogle afgiftstyper såsom registreringsafgift eller benzinforbrugs-afhængige vægtafgifter er muligvis mere progressive. Dette er ganske relevant at få belyst i forbindelse med den igangværende diskussion om omlægning af beskatning af privatbilismen og privatbilismens miljøbelastning, men også i den overordnede prioritering mellem forskellige instrumenter til at nedbringe energiforbruget og miljøbelastningen. Projektet giver også mulighed for at sammenholde husholdningstyper og energiforbrug mht. en mulig sammenhæng mellem husholdningens sammensætning på børn og voksne og husholdnings energi og vandforbrug. Det vil også blive undersøgt om fordelingseffekter af afgiftspolitikken fremkommer ved at højere indkomst f.eks. giver adgang til at bo i hus fremfor lejlighed, og at denne sondring isoleret set giver et højere energi og vandforbrug. Projektet skal endvidere afklare, hvorvidt fordelingsvirkningen af energi og miljøafgifter (grønne afgifter) adskiller sig fra almindelig forbrugsbeskatning (moms). Projektet skal endelig analysere indirekte effekter for husholdningerne af de energi- og miljøafgifter erhvervene pålægges. Et væsentligt formål med projektet er at få afklaret, hvorvidt energi- og miljøafgifterne kan tilrettelægges på en måde, så utilsigtede fordelingskonsekvenser helt eller delvis undgås
Resultater

Rapporten redegør indledningsvis for de eksisterende miljøafgifter i Danmark samt deres betydning for de samlede offentlige skatte- og afgiftsindtægter. Herudover behandles de internationale erfaringer og studier af fordelingskonsekvenser. Projektets formål har været at belyse de fordelingsmæssige konsekvenser af de indførte miljø- og energiafgifter i Danmark. Dette er primært baseret på et omfattende empirisk materiale for husholdingernes afgiftsbetalinger og forbrug for året 1997. Derfor er resultater og konklusioner knyttet til de eksisterende afgifter og mindre ændringer heri. De konsekvenser der belyses er den faktiske belastning med afgifter for indkomstgrupper og befolkningsgruppe i øvrigt. Projektet analyserer de direkte såvel som de indirekte afgiftsvirkninger, der optræder via forbrugernes køb af dansk producerede varer. Hovedformålet med analysen er at se på afgiftsbelastning for indkomstgrupper i samfundet. Derudover analyseres muligheden for en ulige belastning af samfundsgrupper baseret på bopæl, familiestørrelse eller socioøkonomisk gruppering. De eventuelle konsekvenser af afgifterne gennem beskæftigelses- og indkomstpåvirkninger er ikke inddraget i analysen. Det samme gælder de eventuelle fordelingsvirkninger af de formodede positive miljøeffekter fra afgifterne. Ved vurdering af større skatteomlægninger bør resultaterne for fordelingsvirkninger vurderes i en større sammenhæng, der også omfatter de generelle økonomiske og beskæftigelsesmæssige konsekvenser samt de miljømæssige konsekvenser. Konklusioner og anbefalinger i denne rapport er baseret på resultaterne af den empiriske analyse og retter sig primært mod specifikke afgifter samt overvejelser af fordelingsargumenter i relation til valget mellem forskellige afgiftstyper. Rapporten behandler således ikke de generelle argumenter for og imod indførelse af miljøafgifter/grønne afgifter. Projektet fastslår at miljøafgifter har en regressiv fordelingsvirkning, således af de laveste indkomstgrupper anvender en forholdsmæssig større del af deres disponible indkomst på betaling af miljøafgifter i forhold til de højere indkomstgrupper. Et væsentligt resultat er den betydelige forskel som observeres mellem virkningen af de tre hovedgrupper af afgifter: grønne afgifter, energiafgifter og transportrelaterede afgifter. Transportrelaterede afgifter har en progressiv virkning i modsætning til de to øvrige, der har en regressiv virkning, som svarer nogenlunde til virkningen af moms. Beregningerne viser således endvidere at miljøafgifter har fordelingsvirkninger der som gennemsnit er mindre regressive end moms og betydelig mindre regressive end afgifter på sprit og tobak. Det er herudover undersøgt hvorledes afgiftsbelastning er fordelt på andre socioøkonomiske kriterier. Resultaterne her viser en klar sammenhæng mellem afgiftsbelastning og bosætningsmønstret. I landområder er afgiftsbelastningen i forhold til indkomst højere end i byerne, idet specielt den mere udbredte bilanvendelse og opvarmningsbehovet/teknologien medfører højere afgiftsbetaling. Derimod er afgiftsbetalingen for børnefamilier ikke højere end for de øvrige familier. For de socioøkonomiske grupper er afgiftsbelastningen for pensionister, arbejdsløse samt for studerende heller ikke væsentligt højere end for gennemsnittet af befolkningen, hvilket hænger sammen med disse gruppers væsentlig mindre bilkøb og kørsel

Key figures

Periode:
1999 - 2001
Bevillingsår:
1999
Egen finansiering:
0,69 mio.
Støttebeløb:
1,39 mio.
Støtteprocent:
67 %
Projektbudget:
2,07 mio.

Kategori

Oprindelig title
Fordelingsvirkninger af energi- og miljøpolitikken
Program
EFP
Fælles overordnet teknologiområde
Andet
Projekttype
Analyse
Journalnummer
1753/99-0011

Deltagere

Danmarks Tekniske Universitet (DTU) (Main Responsible)

Kontakt

Kontakperson
Klinge Jacobsen, Henrik
Adresse
Forskningscenter Risø. Afdelingen for Systemanalyse
P.O. Box 49
DK-4000 Roskilde, Denmark
Klinge Jacobsen, Henrik (forsker), 46775100, henrik.jacobsen@risoe.dk
Øvr. Partnere: Amternes og Kommunernes Forskningsinstitut; Danmarks Miljøundersøgelser. Afdelingen for Systemanalyse