Energieffektiv Intelligent Gadelampe

Projektet har demonstreret, hvordan en gadelampe kan ændre belysningsniveau afhængig af aktiviteten på gaden ved hjælp af sensorer. Det er demonstreret 5 gadelamper på Kongens Kvarter i Fredericia. Systemet kan reducere energiforbruget og bibeholde de funktionelle og æstetiske kvaliteter ved belysningen.

Projektbeskrivelse

Projektet har til formål at demonstrere, hvorledes en gadelampe med integreret sensorstyring og decentral kommunikation kan skabe en markant reduktion af energiforbruget til gadebelysning, samtidig med at bibeholde den funktionelle og æstetiske kvalitet af belysningen. Gadelampen er baseret på en lokal styring, hvor gadelampen automatisk varierer belysningen afhængig af aktivitet på gaden. Det intelligente system gør det muligt at variere belysningsvirkning og kvalitet for individuelle aktiviteter og kan anvendes i en lang række byområder. Projektet tager udgangspunkt i et forskningsprojekt vedrørende interaktiv gadebelysning, som udførte indledende studier af belysningseffektivitet, interaktion og belysningskvalitet i gaderummet. Projektet vil udføre en større demonstration og afprøvning i et mere komplekst byområde og samtidig integrere nye belysningsarmaturer, integrerede sensorer og intelligent kommunikation. Dette vii medføre udviklingen af en effektiv lav-energi gadebelysning, som ikke går på kompromis med belysningskvaliteten. Projektresultatet demonstreres i et byområde med komplekse trafiksituationer og forskellige aktiviteter, og medføre resultater som påvirker ikke kun udviklingen af effektive belysningsteknologier, men ligeledes en række andre applikationer til intelligente byer

Resultater

Mange kommuner i Danmark ønsker at spare på energien til gadebelysning. Nogle steder er belysningen derfor reduceret, f.eks. ved at hver anden lampe er slukket. Mørkere gader kan imidlertid gå ud over sikkerheden og trygheden for de svage trafikanter. Kviksølvpærer bliver desuden, som følge af lovkrav fra EU, udfaset i 2015 og mange kommuner er derfor på udkig efter en ny type gadebelysning.

Projektet har haft til formål at demonstrere, hvorledes en gadelampe med integreret sensorstyring og central kommunikation kan skabe en markant reduktion af energiforbruget til gadebelysning samtidig med, at sikkerheden og trygheden øges. Den udviklede LED-gadelampe er baseret på en styring, hvor lyset fra lampen varierer afhængig af aktiviteten på gaden. Projektets beregninger viser, at der kan spares op mod 85% på energien ved at gå fra en traditionel gadebelysning til LED med trafikstyring. Den konkrete besparelse afhænger af trafikmængden på stedet.

Der er i projektet testet 5 gadelamper på Kongens Kvarter i Fredericia. Demonstrationen viste, at systemet er fuldt funktionsdygtigt, nemlig i stand til at detektere trafikken og justere lysintensiteten ud fra hvilket køretøj, der er detekteret. Trafikken detekteres ved at kigge på hastigheden af køretøjet. På den måde kan cykler skelnes fra resten af køretøjerne.

Der har allerede meldt sig interesserede købere til systemet og Teamtronic vil nu færdigudvikle systemet i samarbejde med køberen. Færdigudviklingen skal gøre systemet billigere, mere stabilt og lettere at vedligeholde.

Key figures

Periode:
2010 - 2011
Bevillingsår:
2010
Egen finansiering:
1,03 mio.
Støttebeløb:
1,00 mio.
Støtteprocent:
49 %
Projektbudget:
2,02 mio.

Kategori

Oprindelig title
Energieffektiv Intelligent Gadelampe
Program
EUDP
Fælles overordnet teknologiområde
Energieffektivitet
Projekttype
Demonstration
Journalnummer
64010-0030

Deltagere

Teknologisk Institut (Main Responsible)
Partner og Økonomi
Partner Tilskud Eget bidrag
Electrotecture Lab 0.13 mio. 0.09 mio.
TEAMTRONIC A/S 0.43 mio. 0.38 mio.
Teknologisk Institut 0.44 mio. 0.56 mio.

Kontakt

Kontakperson
Stjerne Thomsen, Bo
Adresse

Teknologisk Institut. Center for Robotteknologi
Forskerparken 10
DK-5230 Odense M
www.teknologisk.dk
Stjerne Thomsen, Bo , 72202000, bst@teknologisk.dk
Øvr. Partnere: Teamtronic A/S; Electrotexture Lab