DMDS – Demonstration af Modulært Driv System
Formålet med DMDS – Demonstration af Modulært Driv System er at udvikle og demonstrere en ny type drivsystem til store testbænke. Det modulære drivsystem (MDS) vil muliggøre opførelsen af større fuldskala testbænke til vindmøllenaceller samtidig med, at prisen for testbænken reduceres.
I DMDS – Demonstration af Modulært Driv System er projektets fokus at gøre storskalatest af vindmøllenaceller teknologisk og økonomisk tilgængelig for vind industrien gennem udvikling og demonstration af en ny modulær drivteknologi.
Projektet foreslår demonstrationen af en ny type drivsystem som kan anvendes i fuldskala testbænke til vindmøllenaceller. Det modulære drivsystem (MDS) anvender flere motorer til at drive et enkelt ringgear, som er monteret på testbænkes hovedaksel. Hovedincitamentet for anvendelsen af dette koncept er en samlet reduktion af etableringsomkostningerne for testbænke samtidigt med, at det øger konceptets robusthed.
Projektet laves i et samarbejde mellem virksomheden R&D Test Systems A/S og universitet DTU Mechanical Engineering.
Den oprindelige ansøgning omhandlede kun MDS-konceptet. I projektforløbet er der lavet en godkendt ændring om at medtage DD-konceptet. Således blev en fysisk model af MDS aflyst og erstattet af en grundigere analyse af et kommende design. For MDS-systemet er der udviklet en 3D-model samt en numerisk model af teknologien til verificering af drivperformance og kontrolsystem inklusiv kølesystem og smøresystem. Ligeledes er der udført mikrostrukturel analyse på en udvalgt type stål, der i sidste ende er fundet velegnet til anvendelsen. R&D Test Systems har designet, fremstillet og testet en 1:1 skala prototype af et statorsegment i DDdrivmotoren. Formålet med testen var at validere termisk og elektrisk performance af teknologien. Resultaterne på begge parametre var positive. DD-konceptet blev demonstreret og verificeret i fuldskala. Det konkluderes, at DD-designet fungerede efter hensigten og var velegnet til implementering i en DD-drivlinje til en 25 MW Nacelletestbænk på LORC. DTU har opstartet et spin off-projekt. Muligheden for at kunne udføre accelereret levetidstest på de kommende meget store møller (15-20 MW) vil forkorte vejen fra design til markedet, og understøtter derved forsyningssikkerhed og afhængighed af fossile brændsler positivt. DD-teknologen er billigere at indkøbe og operere end traditionelle drivmetoder og påvirker derfor omkostningseffektiviteten positivt.
Key figures
Kategori
Dokumenter
Deltagere
Partner | Tilskud | Eget bidrag |
---|---|---|
R&D Test Systems A/S | 5.78 mio. | 5.78 mio. |
Danmarks Tekniske Universitet (DTU) | 1.77 mio. | 0.22 mio. |
Kontakt
Sigma 3,
8382 Hinnerup
Tlf.: 81103200