Dansk deltagelse i IEA-AMF Annex 55: Real Driving Emission and Fuel Consumption
Kort fortalt er formålet at undersøge de reelle kørselsemissioner (RDE – Real Driving Emissions) og den reelle energieffektivitet for køretøjer anvendt under varierende betingelser rundt om på kloden.
Projektet dækker det danske bidrag til IEA-AMF Anneks 55: Real Driving Emissions and Fuel Consumption. Annekset har til formål at tilvejebringe data for emissioner, brændstofforbrug og energieffektivitet ved kørsel på veje i forskellige lande under typiske sæsonafhængige klimatiske forhold, ved brug af henholdsvis avancerede, biologiske og konventionelle brændstoffer. Køretøjsperformance vil blive undersøgt i typiske regionale kørselsscenarier så som bykørsel, motorvej med og uden hastighedsbegrænsning, ringvej/omfartsvej og trafikprop.
Formålet er at undersøge de reelle kørselsemissioner (RDE – Real Driving Emissions) og den reelle energieffektivitet for køretøjer anvendt under varierende betingelser rundt om på kloden.
Studiet vil resultere i en bedre forståelse af hvordan forskellige køretøjer performer i reelle vejeksperimenter. Dataene skal bruges til at informere beslutningstagere og forskere, således at der opnås et bedre modelgrundlag og bedre opgørelser af emissioner og energiforbrug.
Projektet dækker det danske bidrag til IEA-AMF (Advanced Motor Fuels), Anneks 55: Real Driving Emissions and Fuel Consumption. Annekset har til formål at tilvejebringe data for emissioner, brændstofforbrug og energieffektivitet ved kørsel på veje i forskellige lande under typiske sæsonafhængige klimatiske forhold ved brug af henholdsvis avancerede, biologiske og konventionelle brændstoffer. I dette projekt har Teknologisk Institut (TI) testet dieselbiler fra modelåret 2015-2017. Køretøjsperformance blev undersøgt i typiske regionale kørselsscenarier så som bykørsel, motorvej med og uden hastighedsbegrænsning, ringvej/omfartsvej og trafikprop. Formålet var at undersøge de reelle kørselsemissioner (RDE – Real Driving Emissions) og den reelle energieffektivitet for køretøjer anvendt under varierende betingelser rundt om på kloden. Data og analyserne fra arbejdet har gjort det muligt at forstå forskellene i den virkelige verdens emissioner og energiforbrug sammenlignet med typegodkendelsesemissioner og energiforbrug. Et sekundært formål har været at forstå, hvilken forskning (dvs. efterbehandlingssystemer, styring af drivlinjer, modellering etc.), som kan reducere
disse potentielle huller. Data og analyserne har også til formål at hjælpe beslutningstagere med at have
mere informerede diskussioner.
Key figures
Kategori
Dokumenter
Deltagere
Partner | Tilskud | Eget bidrag |
---|---|---|
Teknologisk Institut | 0.23 mio. | 0.34 mio. |
FDM | 0.12 mio. | 0.18 mio. |