IEA vind annex 25 refererer til den fælles internationale udfordring som ligger i at indpasse stadig stigende andele af vindkraft i de eksisterende elsystemer. Denne udfordring forstærkes af at andre
Projektet har generelt til formål at understøtte Danmarks deltagelse i ”IEA Wind Energy R&D Implementing Agreement” i 2013 gennem deltagelse i aftalens Styringskomité (”Executive Committee”), herunder
Målet med projektet var at udvikle en konkurrencedygtig vind sensor, som kan optimere vindmøllens strømproduktion og mindske de dynamiske belastninger på vindmøllen.
Formålet er at udvikle og demonstrere værdien af et udkrøjningskontrolkit, som kontinuerligt måler vindretningen foran en vindturbine og dernæst drejer turbinen næsten perfekt op imod vinden. Ved
Projektet skal udvikle og demonstrere en metode til at reetablere levetiden på vindmøllevinger med strukturelle defekter. Metoden vil blive demonstreret på en vindturbine i drift. Løsningen fjerner
Formålet er at forøge virkningsgraden af vindmøller ved brug af synkroniserede sensorer på vindmøller, deres vinger og i vindfelter. Teknologien benyttes til udvikling, test og kontrol af vindmøller
Formålet med deltagelse i IEA Annex 29 Mexnext II er at validere og forbedre en række forskellige aerodynamiske og aeroelastiske beregningsmodeller, der benyttes i både forskningsinstitutioner og i
Formålet med projektet er, at fundamentkonceptet kendt som Bøttefundamentet kommer tættere på kommercialisering. Anvendelsen af Bøttefundamentet kan reducere omkostningerne til havvindmølleparker med
Projektet vil udvikle standardiserede aerodynamiske pakkeløsninger til vindmøllevinger, såkaldte Power Packs, der sammen med nyskabende softwareredskaber forøger elproduktionen med op til 6 %
Projektet vil udvikle et nyt vinge-åg, Blade Dragon 80m+, der kan bruges til at løfte og montere vindmøllevinger på over 80 meter enkeltvis på havvindmøller. Brugen af Blade Dragon 80m+ betyder, at
Projektets formål har været at bygge et demonstrationsanlæg med ny jævnstrømsteknik på land for at undersøge de tekniske og økonomiske muligheder ved jævnstrømstilslutning af havmølleparker, hvor der
Formålet med projektet var at verificere de aerodynamiske egenskaber for tre Risø-A profiler for at vurdere deres anvendelighed på fremtidige danske vindmøllevinger. Profilerne er udviklet specielt
Projektet er første skridt i en F og U indsats med det overordnede formål at udarbejde tekniske retningslinier for tilslutning af vindmølleparker på svage net, og identificere og udvikle tekniske
Dette Annex havde som hovedformål, at etablere en aerodynamisk database med eksperimentelle resultater fra detaljerede rotormålinger ved fem forskellige forskningsinstitutioner: ECN (NL), Delft
Det er sandsynliggjort, at en væsentlig årsag til dobbeltstall er en ustabil laminar separationsbobbel ved forkanten af profilet. Endvidere blev det vist, at det specifikke forløb af udviklingen af
1) At undersøge om den sædvanlige antagelse om Gaussisk (normalfordelt) turbulens er opfyldt i almindelighed og mulige konsekvenser heraf på lastberegninger, som generelt vil være underestimeret som
Projektets formål har været at indsamle data, således at mølle- og vingefabrikanter i Danmark kan skaffe sig en bedre viden om dobbelt stall. Med baggrund i kendte dobbelt stall problemer på