Renere udstødningsgas fra dieselbiler

Projektet skal udvikle og demonstrere Amminex' såkaldte ASDS-teknologi, der omkostningseffektivt reducerer udledningen af NOx fra dieselbiler og giver mulighed for reduktion af CO2-udledningen.

Amminex har sammen med partnere demonstreret, at det var muligt at opskalere nyudviklede produktionsprocesser til stor skala og høj hastighed. Opskalerede produktionsprocesser har demonstreret produktionskapaciteter som er op til 20 gange højere end hvad der tidligere har været muligt.
Projektbeskrivelse

Amminex' ASDS-teknologi gør det muligt for bilproducenterne at overholde de strengeste emissionskrav ved hjælp af et doseringssystem med lavere installationsomkostninger, højere kapacitet, lavere driftsomkostninger, mindre slutbruger involvering, enklere distributionskanaler og lettere overholdelse af kontrolkrav fra myndigheder end nogen anden NOx reducerende teknologi på markedet eller under udvikling. Samtidig giver det mulighed for reduktion af CO2-emissioner (brændstofforbrug) i forhold til køretøjer med konkurrerende løsninger.

ASDS-teknologien har vist sig overlegen i forhold til den nuværende state-of-the-art og ethvert andet system i det globale marked. I konkurrencen med store, etablerede leverandører til bilindustrien, skal Amminex vinde fodfæste på markedet ved at vise industriel skala produktion og langsigtet holdbarhed af teknologien.

For det første skal Amminex vise fuld livscyklus for sine AdAmmine beholdere. For at gøre dette skal Amminex udvikle og demonstrere en effektiv og skalerbar refill process for returnerede beholdere, som lovkrav, især i USA, kræver det. For det andet accepterer bilindustrien kun komponenter der er accepteret af bilindustrien. Det er derfor nødvendigt for Amminex at udvikle og demonstrere et nyt ammoniak gas doseringssystem ved hjælp af denne type komponenter.

Målet med dette projekt er derfor at udvikle og demonstrere disse to nye teknologier.

Projektet vil blive forlænget i et nyt EUDP projekt (64013-0208)

Resultater

Amminex har sammen med LIPP Mischtechnik udviklet udstyr, proces og styring således at det er lykkedes at opskalere og automatisere processen med at blande ammoniak og salt. Processen er blevet opskaleret fra en manualt betjent maskine til en fuldautomatiseret process som har demonstreret en kapacitet som mere end 10 gange højere end tidligere og leverer en ammoniak-salt-blanding med meget højt ammoniakindhold.

Blandeprocessen, som producerer et overskud af ammoniakgas, er blevet integreret med en ammoniak-genindvindingsproces, som muliggør effektiv udnyttelse af ammoniakken. Genindvindingsprocessen er blevet demonstreret at være meget robust og effektiv.

Det blandede ammoniak-salt bliver automatisk overført til pakke-processen, som er blevet udviklet i samarbejde med Harro Höfliger. Pakke-processen, maskine og værktøjer er blevet udviklet således at det er blevet muligt at forme pakker, dosere ammoniak-salt, og lukke pakkerne med en hastighed som er 20 gange hurtigere end hvad der tidligere har været demonstreret. Alle pakker bliver individuelt kvalitetskontroleret ved høj hastighed og sorteret for at give det bedst mulige produkt.

Begge processer er blevet udviklet og designet således, at de er blevet vurderet til at være meget sikre på trods af, at ammoniak både er eksplosivt og personfarligt.

Key figures

Periode:
2011 - 2013
Bevillingsår:
2011
Egen finansiering:
2,38 mio.
Støttebeløb:
2,38 mio.
Støtteprocent:
50 %
Projektbudget:
4,76 mio.

Kategori

Oprindelig title
AdAmmine - patron genopfylding og doseringsteknologi
Program
EUDP
Fælles overordnet teknologiområde
Andet
Projekttype
Udvikling
Journalnummer
64011-0061

Deltagere

AMMINEX A/S (Main Responsible)
Partner og Økonomi
Partner Tilskud Eget bidrag
AMMINEX A/S 2.38 mio. 2.38 mio.
Diesel Emission Control Ltd. (DEC) 0.85 mio.
Faurecia 0.85 mio.

Kontakt

Kontakperson
Ulrich Quaade
Adresse

Projektleder: David McConochie, Diesel Emission Control Ltd. (DEC)