Rækkevidde-forlænger til elbiler

Projektet sigter mod at udvikle et koncept for at forlænge en elbils rækkevidde. Konceptet skal give lav emission, kort genopfyldningstid, lang rækkevidde, uafhængighed af ladeinfrastruktur, udnyttelse af overskudsvarme, høj effektivitet og en længere batterilevetid.

Projektbeskrivelse
Projektet sigter mod at udvikle og integrere et range extender koncept i den modulbaserede elbilplatform Qbeak. Herved opnås: en fleksible konfiguration, lav emission, kort genopfyldningstid, lang rækkevidde, uafhængighed af ladeinfrastruktur, udnyttelse af overskudsvarme, høj effektivitet og en længere batterilevetid. Formålet med projektet er at overvinde fem centrale udfordringer for udbredelsen af elbiler gennem introduktionen af et modulariseret energikilde koncept baseret på en brændselscelledrevet (BC) range extender på metanol. Ved at gøre dette opnår konceptet: - Genopfyldning på mindre end 3 min. - Rækkevidde over 800 km - Kabinevarme uafhængigt af batteriet - Effektivitetsgrad højere end 80% - Betydelig længere batterilevetid. Hovedaktiviteter: - Udvikling og integration af et dedikeret BC system til elbiler - Test af elbilen i et kontrolleret setup - Test og afprøvning af elbilen med professionelle brugere i et Levende Laboratorium. Målet er at dokumentere den teknologiske, økonomiske, politiske, miljømæssige og sociale værdi ved at bruge range extenders baseret på metanol brændselsceller. Dette indkluderer delmålene: - Udvikling af HTPEM BC modul tilpasset automotive applikationer - 1-3 køretøjer udstyret med en metanol BC med udnyttelse af restvarme - Beregninger af nødvendig investering for en landsdækkende infrastruktur. BC teknologien vil gøre det muligt for ECOmove at udvide deres portefølje til større køretøjer eller længere distancer. Serenergy bliver i stand til at tilgå yderligere OEM'ere med deres teknologi. Insero E-Mobility får cementeret Danmark som et hot spot for elbilteknologi.
Resultater

The project aims to design and integrate a range extender concept into the modular vehicle platform in a battery electrical car. Hereby, a flexible configuration, clean emission, short refuelling time, long range, independence of charging infrastructure, exploitation of residual heat, high efficiency and a longer life of batteries is achieved.

In the project, a battery electric vehicle was retrofitted with Methanol fuel cells, approved for road use in Denmark and tested with a relevant customer. The customer was so pleased that following the project conclusion the vehicle remained in service on commercial terms next to other vehicles.

Key figures

Periode:
2012 - 2016
Bevillingsår:
2012
Egen finansiering:
7,97 mio.
Støttebeløb:
7,90 mio.
Støtteprocent:
50 %
Projektbudget:
15,87 mio.

Kategori

Oprindelig title
Modular Energy Carrier Concept
Program
EUDP
Fælles overordnet teknologiområde
Brint og brændselsceller
Projekttype
Udvikling
Journalnummer
64012-0154

Dokumenter

Deltagere

Insero A/S (Main Responsible)
Partner og Økonomi
Partner Tilskud Eget bidrag
Insero A/S 1.31 mio. 0.89 mio.
SERENERGY A/S 3.08 mio. 4.62 mio.
ECOMOVE ApS 3.51 mio. 2.45 mio.

Kontakt

Kontakperson
Mai Louise Ageskov
Adresse

Projektleder

Jens Christian Lodberg Høj
jclh@insero.dk
Telefon(Phone): 41125558