Integration af SOFC brændselscelle og totrinsforgasseren

Projektet vedrører den danske deltagelse i ''Biocellus'' projektet, hvor SOFC brændselscellen er blevet afprøvet på VIKING forgasseren på DTU.

Projektbeskrivelse
Baggrund: Totrinsprocessen er bl.a. kendt for at have en høj koldgasvirkningsgrad og dermed høj elvirkningsgrad (35%) ved motordrift. Den høje virkningsgrad skyldes især at spildvarme (fra motoren og forgasser) udnyttes til forgasning (pyrolyseprocessen). Tilsvarende kan spildvarmen fra en brændscelscelle der opererer ved høje temperaturer ('SOFC' = Solid Oxide Fuell Cells) benyttes. Herved kan en el-virkningsgrad på ca. 50% opnås ved kombination af forgasning og brændselselle. En væsentlig problemstilling ved denne kombination af brændselsceller og forgasning er gasrensningsproblematikken, hvor højt tjære- og støvindhold er almindeligt fra forgassere. Totrinsprocessen producerer derimod en gas med ekstremt lavt tjære- og støvindhold, samt et højt brintindhold således at totrinsprocessen kan vise sig at være en af de få egnede forgasningsprocesser til at kombinere med brændselsceller. Pga. totrinsprocessens gode chancer for at være en egnet til at blive integreret med brændselsceller og hermed potentielt have en elvirkningsgrad på over 50% blev COWI og DTU inviteret med på EU projektet 'Biocellus'. Biocellus-projektet: I Biocellus afprøves en SOFC brændselscelle på 5 forskellige biomasseforgassere og på basis af erfaringerne fra disse forsøg udvikles og afprøves en SOFC celle med indbygget gasrensning og varmegenvinding. Ved en succesfuld test på VIKING forgasseren kan den dansk udviklede totrinsproces blive en nøgle-teknologi i projektet såfremt denne forgasser udvælges til at være bedst egnet til at anvende brændselsceller på. Den danske deltagelse i Biocellus finansieres delvist af EU´s 6. rammeprogram, mens EFP dækker ca. 24% af de danske udgifter
Resultater

Biocellus er et forsknings og udviklingsprojekt som støttes af EU's 6. ramme-program, se http://www.biocellus.de/. I Biocellus projektet er en SOFC brændselscelle blevet afprøvet på 5 forskellige biomasseforgassere i Europa. EFP-projektet vedrører den danske deltagelse i ''Biocellus'' projektet, hvor SOFC brændselscellen er blevet afprøvet på VIKING forgasseren på DTU. Resultater Testen er på DTU blevet gennemført i foråret 2006. Forsøget gik særdeles godt. Cellen kørte 168 timer uden problemer på gassen fra DTU, og uden at ydelsen fra brændselscelen faldt. Ud over anlægget hos DTU har SOFC cellen også kørt på gas fra fire andre forgassere i EUropa. Her lød rekorden på 48 timer

Key figures

Periode:
2004 - 2006
Bevillingsår:
2004
Egen finansiering:
0,30 mio.
Støttebeløb:
0,12 mio.
Støtteprocent:
22 %
Projektbudget:
0,54 mio.

Kategori

Oprindelig title
Integration af SOFC brændselscelle og totrinsforgasseren
Program
EFP
Fælles overordnet teknologiområde
Bio og affald
Journalnummer
33030-0036

Deltagere

COWI A/S (Main Responsible)
Partner og Økonomi
Partner Tilskud Eget bidrag
Danmarks Tekniske Universitet (DTU)

Kontakt

Kontakperson
Dall Bentzen, Jens
Adresse
COWI A/S. Energi
Parallelvej 2
DK-2800 Kgs. Lyngby, Denmark
www.cowi.dk
Dall Bentzen, Jens , 45972211, cowi@cowi.dk
Øvr. Partnere: DTU Mekanik