Ethanol som motorbrændstof

Mekanik, Energi og Konstruktion

Projektet er tæt knyttet til Danmarks samarbejde i ''IEA Advanced Motor Fuels Agreement''. Resultaterne er beskrevet i 2 rapporter: En hovedrapport, hvor ethanols anvendelighed i primært forbrændingsmotorer er beskrevet. Derudover er resultatet af de enkelte IEA medlemslandes synspunkter omkring implementeringen af ethanol i transportsektoren beskrevet i en separat rapport.

Projektbeskrivelse
Etanol er et brændstof, som kan produceres ud fra biomasse. Traditionelt er etanol blevet produceret ved forgæring af sukker. Specielt Brasilien har en ledende rolle på verdensplan m.h.t. anvendelsen af etanol som motorbrændstof. For tiden anvender man her såkaldt 'Gasohol' - benzin, som indeholder knap 25% etanol. Dette er eneste almindeligt tilgængelige brændstof til biler med tændrørsmotorer i landet. I mere nordligt placerede lande, er der foreløbig ingen realistiske udsigter til at blande mere end 5% etanol i benzinen. Dette skyldes tekniske problemer i benzinmotorerne. Desuden er der problemer med vandudskillelse ved for lave omgivelsetemperaturer. I Sverige har man tankstationer, hvor man kan tanke E85 (85% etanol, resten benzin). Dette anvendes i forbindelse med såkaldte FFV's (Flexible Fuel Vehicles), som kan køre på alt mellem ren benzin og ren etanol. Disse biler har haft problemer med koldstart, når vejret er for koldt. I IEA AMF (Advanced Motor Fuels Agreement) er der lagt op til et stort 'Task Sharing' projekt omkring indførelsen af etanol som motorbrændstof, hvor man vil fokusere med stor vægt på de motor- og brændstoftekniske barriere i forbindelse med anvendelsen af etanol i køretøjer rundt omkring i verden. For at være med i dette samarbejde, må Danmark bidrage med undersøgelser omkring danske forhold. Projektforhandlinger vil foregå på næste 'Executive Committee' møde i Prag til november. Nærværende projekt er derfor også tænkt som et dansk bidrag til dette arbejde. Projektet, der gennemføres som et litteraturstudie, kombineret med informationsindsamling fra relevante nationale og internationale kontaktpersoner i brændstof- og motorbranchen, vil udmunde i en rapport, som belyser følgende emner: 1) hvordan vurderer IEA AMF fremtidsmulighederne for etanol som motorbrændstof? 2) i hvor stor udstrækning kan etanol på en fornuftig måde anvendes som motorbrændstof i Danmark inden for en kort tidshorisont, og hvilke motortekniske barrierer skal overkommes i den forbindelse? 3) hvilke brændstofspecifikationer skal lægges til grund for anvendelsen? 4) hvilket energimæssigt potentiale udgør etanol på længere sigt for motorer i Danmark? 5) i hvor høj grad kan dansk produceret etanol anvendes i fremtiden? 6) hvilke miljømæssige gevinster kan forventes ved indførelse af etanol som motorbrændstof m.h.t. emissioner af kulmonoxide, uforbrændte kulbrinter, kvælstofoxider, partikler og kuldioxid?

Key figures

Periode:
2006 - 2009
Bevillingsår:
2006
Egen finansiering:
0,16 mio.
Støttebeløb:
0,37 mio.
Støtteprocent:
69 %
Projektbudget:
0,53 mio.

Kategori

Oprindelig title
Ethanol som motorbrændstof
Program
EFP
Fælles overordnet teknologiområde
Andet
Journalnummer
33032-0015

Deltagere

Danmarks Tekniske Universitet (DTU) (Main Responsible)
Partner og Økonomi
Partner Tilskud Eget bidrag
No entries available.

Kontakt

Kontakperson
Schramm, Jesper
Adresse
Mekanik, Energi og Konstruktion - DTU
Niels Koppels Alle bygn. 402
DK-2800 Kgs. Lyngby, Denmark
www.dtu.dk
Schramm, Jesper , 45254179, js@mek.dtu.dk
Øvr. Partnere: