DMDS – Demonstration af Modulært Driv System

Formålet med DMDS – Demonstration af Modulært Driv System er at udvikle og demonstrere en ny type drivsystem til store testbænke. Det modulære drivsystem (MDS) vil muliggøre opførelsen af større fuldskala testbænke til vindmøllenaceller samtidig med, at prisen for testbænken reduceres.

Projektets formål har været at udvikle testbænke til kommende tests af større vindmølle-naceller. I projektet var det hensigten at udvikle to systemer: MDS (modulært system med mange motorer) og DD (en direct-drive motor, som kan levere hele inputeffekten). Begge systemer skulle fremstilles i en størrelse, som var skalerbar til fuld størrelse.

Projektbeskrivelse

I DMDS – Demonstration af Modulært Driv System er projektets fokus at gøre storskalatest af vindmøllenaceller teknologisk og økonomisk tilgængelig for vind industrien gennem udvikling og demonstration af en ny modulær drivteknologi.

Projektet foreslår demonstrationen af en ny type drivsystem som kan anvendes i fuldskala testbænke til vindmøllenaceller. Det modulære drivsystem (MDS) anvender flere motorer til at drive et enkelt ringgear, som er monteret på testbænkes hovedaksel. Hovedincitamentet for anvendelsen af dette koncept er en samlet reduktion af etableringsomkostningerne for testbænke samtidigt med, at det øger konceptets robusthed.

Projektet laves i et samarbejde mellem virksomheden R&D Test Systems A/S og universitet DTU Mechanical Engineering.

Resultater

Den oprindelige ansøgning omhandlede kun MDS-konceptet. I projektforløbet er der lavet en godkendt ændring om at medtage DD-konceptet. Således blev en fysisk model af MDS aflyst og erstattet af en grundigere analyse af et kommende design. For MDS-systemet er der udviklet en 3D-model samt en numerisk model af teknologien til verificering af drivperformance og kontrolsystem inklusiv kølesystem og smøresystem. Ligeledes er der udført mikrostrukturel analyse på en udvalgt type stål, der i sidste ende er fundet velegnet til anvendelsen. R&D Test Systems har designet, fremstillet og testet en 1:1 skala prototype af et statorsegment i DDdrivmotoren. Formålet med testen var at validere termisk og elektrisk performance af teknologien. Resultaterne på begge parametre var positive. DD-konceptet blev demonstreret og verificeret i fuldskala. Det konkluderes, at DD-designet fungerede efter hensigten og var velegnet til implementering i en DD-drivlinje til en 25 MW Nacelletestbænk på LORC. DTU har opstartet et spin off-projekt. Muligheden for at kunne udføre accelereret levetidstest på de kommende meget store møller (15-20 MW) vil forkorte vejen fra design til markedet, og understøtter derved forsyningssikkerhed og afhængighed af fossile brændsler positivt. DD-teknologen er billigere at indkøbe og operere end traditionelle drivmetoder og påvirker derfor omkostningseffektiviteten positivt.

Key figures

Periode:
2019 - 2022
Bevillingsår:
2018
Egen finansiering:
6,01 mio.
Støttebeløb:
6,32 mio.
Støtteprocent:
51 %
Projektbudget:
12,32 mio.

Kategori

Oprindelig title
DMDS – Demonstration af Modulært Driv System
Program
EUDP
Fælles overordnet teknologiområde
Vind
Journalnummer
64018-0615

Dokumenter

Deltagere

R&D Test Systems A/S (Main Responsible)
Partner og Økonomi
Partner Tilskud Eget bidrag
R&D Test Systems A/S 5.78 mio. 5.78 mio.
Danmarks Tekniske Universitet (DTU) 1.77 mio. 0.22 mio.

Kontakt

Kontakperson
Martin Bonde Madsen
Adresse

Sigma 3,
8382 Hinnerup
Tlf.: 81103200

Email
mail@rdas.dk