AMMARIN - Ammoniak som motorbrændstof til marin transport

Formålet med projektet er at formidle og samle danske og internationale aktiviteter indenfor IEA medlemslande omkring anvendelse af ammoniak som motorbrændstof ti maritime formål. 

Formålet med projektet var at formidle og samle danske og internationale aktiviteter inden for IEA-med-lemslande omkring anvendelse af ammoniak som motorbrændstof til maritime formål.

Projektbeskrivelse

IEA’s teknologi samarbejdsprogram for “Advanced Motor Fuels (AMF)” har vedtaget, at gennemføre et projekt med titlen ”Advanced Maritime Fuels”. Formålet med dette projekt er at give en vurdering af potentialer og begrænsninger i forhold til anvendelse af alternative brændstoffer til skibstransport. Danmark er udpeget som projektleder. Nærværende projekt vil se på ammoniak som brændstofmulighed. Til dette formål gennemføres en sammenfatning og formidling af danske og internationale aktiviteter indenfor IEA medlemslande omkring anvendelse af ammoniak som motorbrændstof til maritime formål. Dette vil indebære et tæt samarbejde indenfor rammerne af AMF’s medlemslande, og specielt et tæt samarbejde med Korea. Desuden vil de væsentligste danske aktører på området være involveret i videnindsamling og – formidling af danske resultater med anvendelse af ammoniak som motorbrændstof.

Resultater

Det Internationale Energi Agentur’s Teknologiprogram for Avancerede Motorbrændstoffer (IEA AMF) har gen-nemført et projekt (Task 60: ”Advanced Maritime Fuels”), hvor bl.a. ammoniaks egnethed til marin transport er undersøgt. Til understøttelse af det danske bidrag i denne sammenhæng har EUDP givet støtte til projektet AMMARIN – ”Ammoniak som motorbrændstof til marin transport”.
Som en væsentlig del af arbejdet blev der opsat en motor til drift på ammoniak i DTU’s motorlaboratorium, og der er udført forsøg med motoren for at optimere driften. Yderligere blev der udviklet en motormodel for forbræn-dingen af ammoniak.
Projektet vurderes at have formidlet aktiviteter tilfredsstillende via IEA’s hjemmeside, seminar på DTU og i flere videnskabelige artikler.

Key figures

Periode:
2020 - 2022
Bevillingsår:
2020
Egen finansiering:
0,32 mio.
Støttebeløb:
0,73 mio.
Støtteprocent:
69 %
Projektbudget:
1,06 mio.

Kategori

Program
EUDP
Fælles overordnet teknologiområde
Andet
Projekttype
IEA
Journalnummer
64020-1042

Deltagere

Danmarks Tekniske Universitet (DTU) (Main Responsible)
Partner og Økonomi
Partner Tilskud Eget bidrag
Danmarks Tekniske Universitet (DTU) 0.73 mio. 0.32 mio.

Kontakt

Kontakperson
Jesper Schramm
Adresse

Nils Koppels Allé, 
Bygning 403
2800 Lyngby