Maritime klimaprojekter støttes med 50 mio. kroner

Tilsagn
Pulje til maritim transport

Det Energiteknologiske Udviklings- og Demonstrationsprogram har netop valgt at støtte ni projekter, der på en gang skal sænke søfartens klimaaftryk og skabe vækst og arbejdspladser i den maritime industri som en del af genstarten af eksporten efter covid-19. Pengene går blandt andet til grønnere skibsmotorer og klogere køling på containerskibe.

Nyt år, nye grønne projekter til søens folk.                                                                

I 2021 kan en række danske forskere og virksomheder påbegynde arbejdet med udvikling og demonstration af nye energiteknologier til det blå Danmark. Det sker i forlængelse af det seneste bestyrelsesmøde for EUDP den 8. december, hvor 34 ansøgere til programmets puljer fik tilsagn om støtte. Ni af projekterne handler om ny klimateknologi til den maritime sektor og har samlet fået 50,4 mio. kroner i støtte.

”Den internationale maritime organisation IMO ønsker at halvere skibsfartens udledninger af drivhusgasser i 2050 – set i forhold til niveauet i 2008. Det mål når vi kun med nye innovative teknologier som dem, vi netop har støttet, og bestyrelsen ser nu frem til at følge projekternes vej til et grønnere marked for maritime produkter og services” 
Anne Grete Holmsgaard, formand for EUDP’s bestyrelse. 

Metanol i dieselmotoren

Pengene til de maritime projekter kommer fra EUDP’s generelle pulje, der udmøntes to gange om året, samt fra en særpulje til grøn omstilling med fokus på maritime test- og demonstrationsprojekter. Denne blev etableret af regeringen og et politisk flertal i efteråret 2020 for at genstarte eksporten og understøtte den grønne omstilling af den maritime sektor under og efter covid-19.

MAN Energy er en af de projektpartnere, der har fået tilsagn om støtte ved den seneste EUDP-runde. Med 1,7 mio. kroner i støtte fra den maritime særpulje skal virksomheden udvikle en injektor, der kan sprøjte grøn brændsel som ammoniak eller metanol ind i dieselmotorer på skibe.

”Vi skal først og fremmest demonstrere teknologien i en lastbilmotor hos Teknologisk Institut. Går det, som vi regner med, vil vi kunne implementere den nye dysse i skibsmotorer og derved anvende grønne brændsler i eksisterende skibsmotorer med et minimum af ombygning. Det vil både have en positiv effekt på søfartens klimaregnskab og på vores forretning,” siger Finn Fjeldhøj, chef for MAN Energy Solutions i Holeby.

Klogere ventilation og køling på skibe

Et andet af de ni projekter, der har fået støtte fra særpuljen, har Teknologisk Institut ved rorpinden. Som projektleder skal de, sammen med AP Møller – Mærsk, Novenco Marine & Offshore A/S, Frese A/S og Odense Maritime Technology A/S udvikle et system til intelligent styring af ventilation og køling på containerskibe.

”Projektgruppen udvikler et system til energieffektiv og intelligent behovsstyret regulering af ventilations- og kølesystemer på skibe. Målet er blandt andet, at systemet gennem en digital brugerflade skal kontrollere ventilation og køleteknologier ved hjælp af et infrarødt kamera, analyseværktøjer og intelligent styring. Fra andre projekter har vi kunnet opnå energibesparelser på op til 50 procent i forhold til nuværende ventilation og køling, som udgør 2-3 % af det samlede energiforbrug på containerskibe,” ” siger Merete Lyngbye, sektionsleder ved Teknologisk Institut.

Ifølge hende kan projektets teknologi potentielt set bidrage til en reduktion af CO2-udledning på mellem 0,7 % og 1,1 % af Danmarks samlede udledning.

”Det her vil gøre en markant, positiv forskel branchens klimaaftryk, siger Merete Lyngbye om projektet, der er støttet med 5,3 mio. kroner fra den maritime særpulje.

Fordeling på puljer

I alt var der ansøgninger for en samlet værdi af mere end en milliard kroner ved den seneste deadline for ansøgere til EUDP’s puljer. De 34 projekter, der fik tilsagn om støtte, fordeler sig således inden for EUDP’s puljer:

EUDP-projekter fra EUDP 2020-II

  • 26 projekter i EUDP’s generelle pulje
  • 1 projekt i særpuljen for Power-to-X-
  • 1 projekt i Nordsø-puljen
  • 6 projekter under særpuljen til grøn omstilling med fokus på maritime test- og demonstrationsprojekter
  • 16 IEA-projekter med fokus på videndeling mellem forskere og virksomheder i Europa. Projekterne regnes ud over de 34 teknologiprojekter og er støttet af EUDP’s generelle pulje.
...

I det nye år vil det igen være muligt at søge om støtte til energiteknologiske projekter fra EUDP. Alle aktive puljer fra programmet åbner i begyndelsen af januar 2021 og vil have frist for ansøgere den 5. marts 2021.

Kontakt

Claus Meineche

Claus Meineche

Sekretariatschef

+45 33 92 77 93